Van Black Friday naar Fair Friday: deze merken doen het gelukkig anders

#2 Radicaal kapitalisme
Over de gevolgen van doorgeslagen kapitalisme

TREND PROOF

Van Black Friday naar Fair Friday: deze merken doen het gelukkig anders 

Het is weer die tijd van het jaar: de inboxen worden volledig overspoeld met Black Friday-aanbiedingen. Black Friday is de traditie die is overgewaaid uit Amerika en volledig in het teken staat van kopen, kopen, kopen. Maar er waait ook al een tijd een duurzame wind. Deze bedrijven pakken het anders aan tijdens Black Friday.

BLACK FRIDAY IS COMING! NU DEALS TOT WEL 60%! KORTINGSKNALLERS OP BLACK FRIDAY!

De term Black Friday stamt al uit 1965 en verwijst traditioneel naar de verkeersdrukte op de dag na Thanksgiving. Het valt daardoor dus altijd op de derde vrijdag in november en is langzaam uitgegroeid tot de start van ‘het seizoen voor de kerstaankopen’. Er waait echter ook al een tijdje een andere, duurzame tegenwind: steeds meer consumenten hebben hun bedenkingen bij het vele kopen en ook bedrijven maken steeds vaker een statement tegen het aanjagen van massaconsumptie. Volgt er na vliegschaamte nu ook koopschaamte? Een paar mooie en inspirerende voorbeelden van merken die het anders doen tijdens Black Friday.

 

1. Ikea spoelt terug

Ikea is normaal gezien niet vies van koopjes, maar draait het nu om: de Zweedse meubelfabrikant roept haar klanten op om oude Ikea-meubels in te leveren zodat deze opnieuw verkocht kunnen worden in de ‘circular hub’ (voorheen de koopjeshoek). Voor de ingeleverde meubels ontvangen Ikea-klanten een kortingsbon die ze weer kunnen inleveren voor nieuwe spullen. Ikea blijft echter ook koopjes aanbieden dit jaar. Maar het is goed om te zien dat een groot bedrijf als Ikea zich inzet voor meer bewustwording rondom het kopen om het kopen. En als Ikea het kan…

bever

2. Repareren kun je leren (of gratis laten doen)

Waarom iets nieuws kopen als je eigen product langer meegaat? Ook outdoorgigant Bever maakt dit jaar een statement tegen Black Friday. In plaats van kortingen geven stimuleert de keten haar klanten om de spullen die ze al hebben langer te gebruiken, door deze goed te onderhouden en op de dagen rond Black Friday gratis te repareren. ‘Voor een langere levensduur van je producten, For Future Fridays’.

Ook outdoormerk Patagonia zou Patagonia niet zijn als ze er dit jaar opnieuw op aandringen om vooral minder producten van Patagonia (en in het algemeen) te kopen. Deze boodschap past natuurlijk bij hun missie: ‘We are in business to save our home planet’. Patagonia geeft regelmatig onderhoudstips zodat hun kleding langer meegaat en heeft mensen in dienst die hun producten repareren. Ook de lancering van ‘Worn Wear’ past in deze missie, een soort marktplaats voor Patagonia spullen. De ‘Director of Philosophy’ van Patagonia zei hierover in een recent interview met Vogue: ‘Onze nadruk deze feestdagen zal liggen op Worn Wear en DIY-reparaties. We maken veel nieuwe kleding, maar de boodschap die we willen benadrukken – vooral in een tijd van het jaar waarin mensen zich gedwongen voelen veel spullen te moeten kopen – is dat er een alternatief is. Dat kan op deze manier: met tweedehands en upcycled kleding.”

roetz

3. Duurzame must have: een circulaire fiets van Roetz

Circulair fietsenmerk Roetz, gevestigd in Amsterdam-Noord, is een voorbeeld van een klein bedrijf dat het anders aanpakt tijdens Black Friday. Het hele jaar door verkopen ze al fietsen die gemaakt zijn van onderdelen van oude, afgedankte fietsen en fietsmaterialen. In de fabriek staan showroomfietsen die alleen gebruikt worden voor testritjes. En hoewel ook deze gemaakt zijn van oude fietsen en dus al hergebruikt worden, kunnen ze prima nog eens gebruikt worden: door een nieuwe eigenaar. Roetz roept haar volgers op concrete, duurzame tips te delen via Instagram (hergebruiken van kleren, regenwater opvangen, enzovoorts) zodat een groot publiek in de dagen rondom Black Friday wordt geïnspireerd duurzamer te leven. Vervolgens wordt onder de deelnemers een (showroom)fiets verloot. Als dat niet inspirerend werkt… Roetz heeft zich voor deze actie aangesloten bij Social Enterprise, die voor duurzame acties #FairFriday in het leven heeft geroepen om een tegengeluid te laten horen.

Oh my bag

4. Oh My Bag

Amsterdams merk Oh My Bag heeft dit jaar voor het eerst besloten om niet mee te doen aan Black Friday. Eerder doneerden zij de inkomsten van deze dag aan sociale doelen, maar dit jaar hebben ze besloten om het helemaal over te slaan. In plaats van iets nieuws te kopen, moedigt het merk haar klanten aan om iets terug te doen. Dit doen ze door op hun website de mogelijkheid te bieden een tweedehands tas te kopen en klanten die oude tassen van het merk hebben liggen vragen ze die te komen inleveren in ruil voor een tegoedbon. Daarnaast blijft Oh My Bag 1% van de jaarlijkse omzet doneren aan de projecten die zij al eerder steunden.

Trees4all

5. Geen rij voor de kassa, maar bomen planten

Bij Stichting Trees for All geven ze liever terug aan de aarde. Daarom hebben ze Black Friday omgedoopt tot Green Friday en planten ze op ‘de zwartste dag van het jaar’ extra veel bomen. Dit doen zij samen met deelnemende bedrijven als Dille & Kamille, Decathlon en een heleboel duurzame merken zoals Innocent en Dr. Hauschka.

Stichting Trees for All kwam vorig jaar al met dit alternatief voor Black Friday. Bedrijven die zich aansluiten sporen ze aan om hun logo op groen te zetten in de periode dat de koopjesjacht open is. Dit laat zien dat ze geen kortingen aanbieden (tenzij het om duurzame producten gaat).

De stichting moedigt bedrijven aan zich aan te sluiten. Dat kan via deze link. Ga op Black Friday ook op Groen!

greenpeace black friday

En tot slot: koop gewoon NIKS

Wel iets willen kopen, maar na het lezen van dit artikel liever niet bijdragen aan de steeds grotere hoop spullen in de hoek van je woonkamer? Koop dan… NIKS. Dat kan via deze link. NIKS is een bijdrage aan Greenpeace die je cadeau kan doen of krijgen.

Zijn er nog meer merken of organisaties die volgens jou in dit rijtje horen? Laat het weten in een reactie onder dit artikel.

 

Overzicht en korte samenvatting

Nieuwsgierig geworden naar onze inschatting over de overlevingskansen van uw merk?

Wij komen u graag meer vertellen over de mogelijkheden van een inspirerende presentatie, interactieve workshop, of brand survival (quick)scan.