Merkdisruptie

Merkdisruptie

Trends, gevolgen en strategieën voor merken

Over Merkdisruptie 2025

Genomineerd voor Marketingboek van het jaar 2025!

In een tijd van razendsnelle verandering en maatschappelijke onrust is het voor merken belangrijker dan ooit om de juiste koers te bepalen. Merkdisruptie 2025 bouwt voort op het succesvolle boek Merkdisruptie uit 2019 en verkent twintig actuele trends die het speelveld voor merken fundamenteel veranderen.

Van artificiële intelligentie en populisme tot woke, woningnood en fake news: deze ontwikkelingen zijn geen verre toekomstmuziek, maar dagelijkse realiteit en veel merken kunnen zich niet permitteren er geen mening over te hebben.

Met een vaste structuur – van trendduiding tot strategische aanbevelingen – biedt dit boek praktische inzichten en concrete voorbeelden (top vs. flop) die merken helpen om wendbaar, waardenvast en toekomstbestendig te blijven.

Over Merkdisruptie 2020

We leven in een duizelingwekkende, disruptieve tijd en de noodzaak tot transformeren staat bij veel bedrijven hoog op de agenda. Er is een proces gaande waarbij razendsnel nieuwe merken ontstaan en weer van de markt verdwijnen. Adyen bestaat nog geen tien jaar en is binnen een dag op de beurs meer waard dan ABN AMRO. Het marktaandeel van BlackBerry is in 5 jaar tijd verschrompeld naar 0,004%. 

Weinig merken zullen er in dit turbulente speelveld, in deze bijna perfecte storm, in slagen een transitie te maken en de komende decennia zullen nog meer merken verdwijnen.

In dit boek worden de belangrijkste oorzaken middels 15 megatrends beschreven. Aan de hand daarvan kunnen organisaties een meer gefundeerde risicoanalyse maken en bepalen of hun merk in de gevarenzone zit of niet.

Nieuw in dit boek is vooral dat we, waar anderen zich beperken tot technologie en de economische impact hiervan, ook kijken breder kijken naar psychologische, sociale en seksuele revoluties.

De megatrends van dit moment
Megatrend

Genderkwesties

Megatrend

Techno-Escapisme

Megatrend

Fake news

Megatrend

Gen N=1 en de Zilversurfer

Polarisatie en populisme
Megatrend

Polarisatie en populisme

Megatrend

De preteconomie

Megatrend

Afnemend oriëntatievermogen

Megatrend

Acceleratie

Megatrend

Ontmannelijking

Megatrend

Beeldcultuur

Megatrend

Narcisme

Donutmerken
Megatrend

Donutmerken

Megatrend

De metrosexueel

Monobestuur
Megatrend

Monobestuur

Megatrend

Radicaal kapitalisme

Onze trend (positionering) services

Trendimpact-scan​

De Trendimpact-scan werkt toe naar een selectie van fundamentele trends die merk specifiek zijn en hoge impact hebben​.

Positioneringsworkshop

De Positioneringsworkshop verkent hoe op de meest doelmatige manier ingespeeld kan worden op een fundamentele trend met hoge impact.

Trendpresentatie

De Trendpresentatie zoomt in op een aantal trends en verkent hoe een merk hier slim op kan inspelen.

Benieuwd hoe onze trendinzichten jouw merk kunnen versterken en toekomstbestendig maken?

Voor een dubbele espresso komen we je graag meer vertellen over de mogelijkheden van een trendscan, interactieve trend-, of (her)positionering workshop.