Merkdisruptie

Merkdisruptie

Over 100 merken die gaan verdwijnen, de 15 megatrends die dit veroorzaken en 1 strategie om de ondergang te voorkomen.

Merkdisruptie

Het deze week verschenen boek ‘Merkdisruptie’ is het eerste boek dat behalve de technologische transitie ook de seksuele, psychologische en sociologische disruptie beschrijft, die een massa-extinctie onder merken teweeg zullen brengen.

We leven in een duizelingwekkende, disruptieve tijd en de noodzaak tot transformeren staat hoog op de agenda van veel merken en bedrijven. Er is een proces gaande waarbij razendsnel nieuwe merken ontstaan en weer van de markt verdwijnen, oude worden vervangen, vergeten of vermoord. Nog geen tien jaar geleden stond het merk BlackBerry op de 14e plaats van een lijst met de 100 meest waardevolle merken ter wereld. Enkele jaren later was het van de lijst verdwenen en het marktaandeel in de wereldmarkt voor smartphones is nu verschrompeld naar 0,0%. Een financieel merk als Adyen bestaat nog geen tien jaar en is binnen een dag op de beurs meer waard dan ABN AMRO.

De oorzaak is niet alleen technologische innovatie of de zogenaamde 4e Industriële Revolutie. Er zijn ook seksuele, psychologische en sociologische revoluties gaande. Weinig merken zullen er in dit turbulente speelveld, in deze bijna perfecte storm, in slagen een transitie te maken en de komende decennia zullen nog meer merken verdwijnen. In dit boek worden de belangrijkste oorzaken en 15 megatrends beschreven. Aan de hand daarvan kunnen organisaties een meer gefundeerde risicoanalyse maken en bepalen of hun merk in de gevarenzone zit of niet. Ook reiken de auteurs een strategie aan om uit de gevarenzone, waarin merken als D66, Facebook, Hudson’s Bay en Shell zich nu bevinden, te ontsnappen.

Het boek is geschreven door brand-director Jeroen Cremer (onder andere co-auteur van ‘Het Merkkompas’), merkstrateeg Frank Haveman (onder andere auteur van ‘Een Nijlpaard onder het Tapijt’, over probleemmerken en ‘Sneller naar het Merkenparadijs’ (genomineerd voor de Marketing Literatuurprijs) en media-ondernemer Richard Otto (Tens Media onder andere bekend van de best-sellers ‘Verdwenen Merken’, ‘Namespotting’ en ‘Vroom & Dreesmann’).
Een groot aantal specialisten heeft een bijdrage geleverd, waaronder Bert van der Veer, Carlo Brantsen, Cor Molenaar, Marc Oosterhout, Jan Rijkenberg en Paul Moers.

Jeroen Cremer: ‘Uniek aan dit boek is de bredere blik op de oorzaken van het verdwijnen van  merken. Waar andere boeken zich beperken tot de technologische en economische disrupties, beschrijven wij ook de andere disrupties en megatrends

Richard Otto: ‘In het boek benoemen wij 100 merken, die volgens ons gaan verdwijnen. Deze genoemde merken fungeren als een voorbeeld en niet als een definitief oordeel. Met dit boek helpen wij merken een ondergang te voorkomen, door de lezers een gefundeerde risicoanalyse te laten maken en te bepalen of een merk in de gevarenzone zit of niet. 

Frank Haveman: ‘Met het boek Merkdisruptie benoemen we niet alleen de disrupties en trends, die destructief voor merken zijn, maar bieden we ook een handvat om dit te voorkomen. 

Merkdisruptie

Te koop bij o.a. AKO, Bol.com, Bruna, Managemenboek.nl en Libris
Paperback met illustraties (210 pagina’s),  ISBN 9789082873818,  Prijs € 24,95
Ook als ebook verkrijgbaar  |   Uitgeverij Tens Media  |   Bekijk hier een preview

Voor vragen over het boek of het bestellen van een recensie exemplaar kunt u contact opnemen met Richard Otto (Uitgeverij Tens Media BV) info@tensmedia.nl  /  +31(0)35 622 6273