Supermarkt Deen ook opgeslokt

Deen

DEEN_Supermarkten_logo

Supermarktketen Deen sluit zondag in Heemskerk haar laatste winkel en verdwijnt daarmee na zeker 88 jaar uit het Nederlandse straatbeeld. Deen werd onlangs verkocht aan Albert Heijn, Vomar en DekaMarkt.

Wie gewend was de boodschappen bij de Deen te doen, heeft daar nu waarschijnlijk een Albert Heijn voor in de plaats gekregen. Bijna de helft van de tachtig Deen-winkels die eerder dit jaar verkocht werden, kwam in handen van de grootste supermarktketen van Nederland. 23 winkels gingen naar Vomar en 19 naar DekaMarkt.

Met het vertrek van Deen verdwijnt opnieuw een bekende super uit het straatbeeld. In de afgelopen tien jaar verdwenen C1000, Super de Boer, EMTƉ, Agrimarkt, Bas van der Heijden, Digros, Troefmarkt en Pryma. Binnenkort zal ook de Coop niet meer te vinden zijn: die keten gaat waarschijnlijk begin 2022 op in de Plus.

De hoeveelheid afvallers laat zien hoe moordend de concurrentie is in de supermarktwereld. Er komen vaak fusies en overnames voor, om zo tot een concurrentievoordeel te komen. Lang niet alle supermarkten hebben diepe zakken en bundelen daarom de krachten of laten zich opslokken door een grotere partij. Deen is daar ook een voorbeeld van.

De formule begon in 1933 als kruidenierswinkel in Hoorn en genoot vooral in Noord-Holland succes. Verder had de super ook winkels in Flevoland, Gelderland, Overijssel en Utrecht. De keten was goed voor een marktaandeel van zeker 2 procent.

MORE TREND PROOF

Heeft niemand bij Heineken televisie?

Heeft niemand bij Heineken televisie?

Lees verder

Voormalige trots BV Nederland

Iedereen lijkt nu wel boos op shell

Lees verder

De boardroom kan flink scoren met activisme

De boardroom kan flink scoren met activisme

Lees verder

Er is een fundamenteel andere economie nodig

Lees verder

Zeeman: inzameling tweedehandskleding in alle winkels

Lees verder

Bedrijf kan ethiek niet meer links laten liggen

Lees verder

Van Black Friday naar Fair Friday: deze merken doen het gelukkig anders

Lees verder

VPRO Tegenlicht: ‘De ontgroeiers’

Lees verder

Mag het wat minder?

Lees verder

Wat willen we nog minder

Lees verder

Laten we Amazon al ons geld opzuigen?

Lees verder

Waarom we steeds harder werken voor steeds minder

Lees verder

Duidelijk dan dit voorbeeld komt het niet; winstmaximalisatie als enig ondernemersdoel

Lees verder

De coronacrisis legt genadeloos bloot waar de roofridders zitten

Lees verder

Oxford-professor Colin Mayer : ’Druk op bedrijven om maatschappelijk doel te dienen neemt toe’

Lees verder

Business Insider: Alleen bedrijven die mƩƩr doen dan winst maken, zullen overleven.

Lees verder

CEO’s zoeken raar rol in de samenleving

Lees verder

181 Top CEOs Have Realized Companies Need a Purpose Beyond Profit

Lees verder

Pillenboer wordt rijk over de rug van kankerpatienten

Lees verder

NRC serie over de oorzaken van de crisis in het kapitalisme en mogelijkheden om het te repareren.

Lees verder

Benieuwd hoe onze trendinzichten jouw merkĀ kunnen versterken en toekomstbestendig maken?

Voor een dubbele espresso komen we je graag meer vertellen over de mogelijkheden van eenĀ trendscan, interactieve trend-, of (her)positionering workshop.