Er is een fundamenteel andere economie nodig

Deze koopkrachtcrisis is niet van vandaag of gisteren, maar wortelt in bijna veertig jaar pamperen van de aandeelhouder”, argumenteren Marijnissen en Engelen.

OPINIE Lilian Marijnissen en Ewald Engelen

De Tweede Kamer debatteert deze dinsdag over het thema dat Nederlanders volgens onderzoek van De Telegraaf het meest bezighoudt: koopkracht. Lilian Marijnissen en Ewald Engelen vinden dat de koopkrachtcrisis vraagt om ’een nieuwe balans tussen arbeid en kapitaal’.

Door de scherp gestegen energie- en voedselprijzen dreigt een groeiend aantal Nederlanders financieel in de knel te komen. Volgens het Nibud komt nu al 38 procent van de huishoudens moeilijk tot zeer moeilijk rond. We hebben het dan over ruim 2,5 miljoen gezinnen.

Terwijl de winsten van het beursgenoteerde bedrijfsleven hoger zijn dan ooit, de uitkeringen aan aandeelhouders eveneens, de kloof tussen wat de top mee naar huis mag nemen en wat de werknemers op de werkvloer krijgt nog nooit zo diep is geweest en grote bedrijven bijna nog maar de helft aan winstbelasting betalen ten opzichte van 1980, zo leert recent onderzoek van het Amsterdamse onderzoeksbureau SOMO.

Ondertussen wordt door sommigen het stagflatie-spook van de jaren zeventig weer opgeroepen. Net als toen zou ook nu de inflatie worden aangewakkerd door te hoge looneisen, leidend tot nog hogere prijzen en nog weer hogere looneisen: de fameuze loon-prijsspiraal van die jaren.

Maar in plaats van flink hogere lonen, zien we vooral fors hogere prijzen. De winstuitkeringen aan aandeelhouders blijven onverminderd hoog waardoor een hoge inflatie wordt aangewakkerd, terwijl steeds meer mensen hun rekeningen niet kunnen betalen. Vrijdag maakte het kabinet bekend dit jaar ook niets meer te gaan doen aan de koopkrachtcrisis. Zo gaan daarmee willens en wetens miljoenen hardwerkende Nederlanders onder de bus.

Er is een andere weg uit deze koopkrachtcrisis. Demp de prijsstijgingen voor energie, levensmiddelen, vervoer en huur. Verhoog de lonen, AOW en uitkeringen. En haal het geld daar waar het zich bevindt: bij het beursgenoteerde bedrijfsleven. De twee coronajaren zijn een bonanza geweest voor het grootbedrijf. Het wordt tijd deze woekerwinsten weg te belasten en te verdelen onder de huishoudens die het meest onder de koopkrachtcrisis lijden. We deden het samen, toch!

Maar er is meer. Deze koopkrachtcrisis is niet van vandaag of gisteren, maar wortelt in bijna veertig jaar pamperen van de aandeelhouder. De machtsbalans tussen arbeid en kapitaal is volkomen uit evenwicht geraakt. Je kunt het aflezen aan de ontwikkeling van dat deel van de waarde die bedrijven produceren dat wordt uitgekeerd als loon. Dat is teruggevallen van negentig cent per euro naar iets meer dan zeventig cent per euro. Dat komt neer op ruim €60.000 voor iedere werknemer aan misgelopen loon.

Het is tijd voor een fundamenteel andere economie, met een nieuwe balans tussen arbeid en kapitaal. Dat begint wat ons betreft met het terugdraaien van de doorgeschoten flexibilisering van de arbeidsmarkt. En eindigt met nieuwe gedragsregels voor het bedrijfsleven.

Belastingparadijs

Verbied het publiceren van kwartaalcijfers. Stop de inkoop van eigen aandelen. Laat werknemers meedelen in de winst. Geef de ondernemingsraad zeggenschap over de hoogte van de uitkeringen aan aandeelhouders. En geef haar het laatste woord over de hoogte van de bonussen voor de top. En vooral, ontmantel het Nederlandse belastingparadijs dat grote bedrijven in staat stelt via een kerstboom van bv’tjes hun plichten te ontlopen: wie in Nederland onderneemt, betaalt ook in Nederland belasting.

Lilian Marijnissen is fractievoorzitter van de SP in de Tweede Kamer;

Ewald Engelen is hoogleraar Financiële Geografie en publicist

MORE TREND PROOF

Heeft niemand bij Heineken televisie?

Heeft niemand bij Heineken televisie?

Lees verder

Voormalige trots BV Nederland

Iedereen lijkt nu wel boos op shell

Lees verder

De boardroom kan flink scoren met activisme

De boardroom kan flink scoren met activisme

Lees verder

Zeeman: inzameling tweedehandskleding in alle winkels

Lees verder

Bedrijf kan ethiek niet meer links laten liggen

Lees verder

Van Black Friday naar Fair Friday: deze merken doen het gelukkig anders

Lees verder

Supermarkt Deen ook opgeslokt

Lees verder

VPRO Tegenlicht: ‘De ontgroeiers’

Lees verder

Mag het wat minder?

Lees verder

Wat willen we nog minder

Lees verder

Laten we Amazon al ons geld opzuigen?

Lees verder

Waarom we steeds harder werken voor steeds minder

Lees verder

Duidelijk dan dit voorbeeld komt het niet; winstmaximalisatie als enig ondernemersdoel

Lees verder

De coronacrisis legt genadeloos bloot waar de roofridders zitten

Lees verder

Oxford-professor Colin Mayer : ’Druk op bedrijven om maatschappelijk doel te dienen neemt toe’

Lees verder

Business Insider: Alleen bedrijven die méér doen dan winst maken, zullen overleven.

Lees verder

CEO’s zoeken raar rol in de samenleving

Lees verder

181 Top CEOs Have Realized Companies Need a Purpose Beyond Profit

Lees verder

Pillenboer wordt rijk over de rug van kankerpatienten

Lees verder

NRC serie over de oorzaken van de crisis in het kapitalisme en mogelijkheden om het te repareren.

Lees verder

Benieuwd hoe onze trendinzichten jouw merk kunnen versterken en toekomstbestendig maken?

Voor een dubbele espresso komen we je graag meer vertellen over de mogelijkheden van een trendscan, interactieve trend-, of (her)positionering workshop.