De Groene Amsterdammer

De Groene Amsterdammer

Ook in De Groene Amsterdammer aandacht voor de trend Techno-Escapisme die wij eerder spotten. Zij noemen het Generatie Offline. Wij zien het iets breder en als een tegentrend die altijd onderdeel is van een majeure ontwikkeling. Hieronder onze verkorte interpretatie van hun artikel.

Steeds meer jongeren kiezen bewust voor een leven met minder of zonder smartphone. Toen de iPhone van de 25-jarige Noor Pusch stukging, besloot ze direct: ā€œIk schakelde mijn internet uit en was vanaf dat moment alleen nog telefonisch bereikbaar. Ik heb dat ding geen moment gemist.ā€ Ze sloot zich aan bij The Offline Club, waar bezoekers hun telefoon in een kluis leggen en de avond vullen met lezen, puzzelen of spelletjes. Zulke offline-avonden trekken honderden bezoekers, vaak expats en studenten die buiten internet om contact zoeken. ā€œMensen zijn op zoek naar een gemeenschapā€, zegt Pusch.

De ervaringen zijn herkenbaar. Een vrouw in het cafĆ© merkt op: ā€œNormaal raak ik enorm afgeleid als ik probeer te puzzelen. Ik voel de constante aanwezigheid van mijn telefoon in mijn zak.ā€ In een hoek wordt gehaakt, elders spelen twee mannen een kaartspel, en iemand ruimt legoblokjes op. Voor 12,50 euro kopen bezoekers een avond rust en echt contact.

Ook individueel maken jongeren radicale keuzes. Roos Schouten (22) verwijderde op haar zeventiende haar Instagram-profiel. ā€œHoe meer ik me digitaal bewoog, hoe slechter ik me voelde. Ik had duizend volgers, maar voor weinig mensen Ć©cht ruimte.ā€ Sinds een jaar gebruikt ze een Nokia en zegt: ā€œJe hebt altijd de mogelijkheid om bereikbaar te zijn. Met een Nokia haal je die mogelijkheid gewoon weg.ā€

Meer en meer jongeren stappen over op een simpele telefoon, of nemen deze erbij. ā€œElk stil moment vulde ik op met muziek of apps. Boeken lezen werd steeds moeilijker. Toen ik las dat je in je leven zo’n tien jaar naar je telefoon kijkt, dacht ik: ik moet iets veranderen.ā€ Zijn moeder herinnerde hem eraan dat mensen vroeger niet altijd bereikbaar wilden zijn. Sindsdien gebruikt hij zijn smartphone alleen nog spaarzaam.

Micha de Wandeler (24) koos voor een robuuste Cat Flip Phone. ā€œDie korte video’s frituurden mijn hersenen. Ik voelde me daarna leeg, alsof ik niks had gedaan waar ik van genoot.ā€ Nu wandelt hij in de ochtend in plaats van doomscrollen. Zijn keuze inspireerde drie collega’s om ook zo’n toestel te nemen.

De trend reikt verder. Artsen pleiten voor smartphonevrije scholen, ouders starten initiatieven als Smartphonevrij Opgroeien en de wellness-industrie verkoopt offline-tijd als luxe onder de noemer analog wellness. Toch klinkt ook kritiek. Schrijver Marian Donner stelt: ā€œTechnologische ontwikkelingen hebben vooral het gemak van eenzaamheid vergroot. We zijn opgesloten in ons eigen hart, in een lege kamer.ā€

Ondertussen ontstaan er creatieve hulpmiddelen: de app Forest beloont schermvrije tijd met een virtueel boompje, OneSec dwingt je tot een korte oefening voor je een app opent, en apparaten zoals Bric blokkeren je telefoon fysiek. Telefoons als de Light Phone en Punkt Phone bieden wel navigatie en bellen, maar zonder verslavende extra’s.

Ironisch genoeg werd The Offline Club beroemd door een viraal Instagramfilmpje dat 42 miljoen keer bekeken werd. ā€œWe zijn niet tegen onlineā€, zegt oprichter Jordy van Bennekom. ā€œMaar we hebben nu een ongezonde relatie met technologie. Onze weekenden en avonden bieden mensen de kans om te ervaren wat offline zijn met je doet.ā€

Voor sommigen leidt dat tot nieuwe creativiteit. Influencer Julia Koopman (28) begon haar serie Julia in vliegtuigmodus na een week zonder telefoon. ā€œToen voelde ik me zo rustig. Ik dacht: dit wil ik vasthouden.ā€ In haar filmpjes maakt ze madeliefjeskransen of gaat ze tafeltennissen: ā€œWanneer zijn we eigenlijk gestopt met buitenspelen?ā€

Zo ontstaat langzaam een tegenbeweging. Jongeren die hun smartphone wegleggen, ervaren dat de leegte vanzelf gevuld wordt met gesprekken, creativiteit of simpelweg buiten zijn. ā€œIk zie dat mijn vrienden verslaafd zijn aan die dingenā€, zegt Tap. ā€œMaar ik wil niet meer terug.ā€ Offline zijn wordt daarmee niet alleen een gezondheidskeuze, maar ook een nieuwe vorm van luxe en vrijheid.

Meer over deze trend lees je hier: https://brandhappening.nl/trend/techno-escapisme/

MORE TREND PROOF

Benieuwd hoe onze trendinzichten jouw merkĀ kunnen versterken en toekomstbestendig maken?

Voor een dubbele espresso komen we je graag meer vertellen over de mogelijkheden van eenĀ trendscan, interactieve trend-, of (her)positionering workshop.