Urban Design, het wapen waarmee VanMoof de wereld veroverd

#9 Beeldcultuur
Tekst? Lezen? Welnee. We willen plaatjes! Filmpjes! Memes!

TREND PROOF

Urban Design, het wapen waarmee VanMoof de wereld mee veroverd

VanMoof ontwerpt geen ‘duffe’ tweewielers, maar strakke urban bikes opgetuigd met nieuwe technologieën.

Dutch design online

VanMoof verkoopt zijn karakteristieke, robuuste stadsfiets Dutch Design vooral online.  De berijder van een vintage Gazelle-stadsfiets, met verweerde fietstas en alom bungelende kabeltjes, krijgt hier bij de parkeervoorziening als vanzelf de aandrang het rijwiel een eindje verderop te stallen.

Ook de groep VanMoof-liefhebbers groeit. Of beter, de ‘movement’ (vandaar de naam van het bedrijf) krijgt steeds meer omvang. En waar staat de ‘movement’ dan precies voor? Voor de gedachte dat een stadsfiets niet altijd een barrel hoeft te zijn of een ‘duffe’ (Taco Carlier) tweewieler waarvoor mountainbikers en wielrenners de neus ophalen. Dat die fiets tegen een stootje moet kunnen, ontdaan is van tierelantijntjes en juist opgetuigd is met nieuwe technologieën, en er ook nog eens strak, minimalistisch en, vooruit dan maar, ‘hip’ uitziet.

Ouderwetse markt

Meer algemeen gesproken zien de Carliers de fietsindustrie als ‘een erg ouderwetse markt’. Grote merken zijn al dertig jaar hetzelfde, zeggen ze. Ties: ‘Dat is ook waar wij verandering in wilden brengen. Bij ons komt 75 procent van onze onderdelen niet meer van traditionele industriebedrijven.’ Taco: ‘Als je nieuwe technologieën wil inpassen dan zijn die partijen niet de goede. Het is een beetje zoals het BMW en Mercedes niet lukt om de oversteek te maken naar wat Tesla doet.’

Lees meer op: https://www.volkskrant.nl/economie/de-vanmoof-fiets-verovert-de-wereld-wat-is-het-geheim~b492d03c/ 

foto: Raymond Rutting

Overzicht en korte samenvatting

Nieuwsgierig geworden naar onze inschatting over de overlevingskansen van uw merk?

Wij komen u graag meer vertellen over de mogelijkheden van een inspirerende presentatie, interactieve workshop, of brand survival (quick)scan.