Naamontwikkeling

Adaptive naming system: merk- en productnamen verzinnen in de techno-economie.

In de 20e eeuw was naamgeving meestal statisch en monolithisch. Een markt werd bediend met één naam en productontwikkeling verliep traag. Er werd geen rekening gehouden met de technologische dynamiek en (toekomstige) marktsituatie, dat verbeterde versies elkaar razendsnel gaan opvolgen en een portfolio van product-markt-combinaties zal ontstaan. Het resultaat is een woud van namen zonder samenhang en dat vaak re-branding noodzakelijk is, die (onnodig) duur is.

De 21e eeuw vereist een nieuwe aanpak, adaptive naming system, waarbij met het oog op de toekomst een mogelijke waaier van aanpasbare namen wordt ontwikkeld op basis van een portfoliostructuur. Hoe eerder je dit oppakt hoe beter. Zie bijv. Apple waarbij ook een soort oerwoud is ontstaan.

Meer weten over onze aanpak? Wij komen graag langs om onze visie op het proces toe te lichten.

Proces adaptive naming system

Een (nog niet geclaimde) merknaam is niet zomaar bedacht. Maar met een gestructureerde aanpak en hulp van een ervaren partner ook weer geen raketwetenschap. Ons stappenplan en handig tooltjes helpen bij het ontwikkelen van de juiste naam.