Adaptive naming system: merk- en productnamen verzinnen in de techno-economie.
In de 20e eeuw was naamgeving meestal statisch en monolithisch. Een markt werd bediend met één naam en productontwikkeling verliep traag. Er werd geen rekening gehouden met de technologische dynamiek en (toekomstige) marktsituatie, dat verbeterde versies elkaar razendsnel gaan opvolgen en een portfolio van product-markt-combinaties zal ontstaan. Het resultaat is een woud van namen zonder samenhang en dat vaak re-branding noodzakelijk is, die (onnodig) duur is.
De 21e eeuw vereist een nieuwe aanpak, adaptive naming system, waarbij met het oog op de toekomst een mogelijke waaier van aanpasbare namen wordt ontwikkeld op basis van een portfoliostructuur. Hoe eerder je dit oppakt hoe beter. Zie bijv. Apple waarbij ook een soort oerwoud is ontstaan.
Meer weten over onze aanpak? Wij komen graag langs om onze visie op het proces toe te lichten.
Proces adaptive naming system
Een (nog niet geclaimde) merknaam is niet zomaar bedacht. Maar met een gestructureerde aanpak en hulp van een ervaren partner ook weer geen raketwetenschap. Ons stappenplan en handig tooltjes helpen bij het ontwikkelen van de juiste naam.
Hoe gerichter de input, hoe beter de naamvoorstellen. Daarom worden vanuit een visie op het merk en gewenste betekenissen (vaak in een door ons gemodereerde workshop) verschillende strategische inzichten en ingangen bedacht. Dit wordt vertaald naar een bepaald adaptive naming system, d.w.z. een mogelijke portfolio-structuur.
Lees eerst de briefing. Maar denk vervolgens weer heel breed. Alles mag hier nog. Kijk of je groepjes met namen logisch kunt clusteren. Dat brengt je ook weer gericht op nog betere ideeën.
Vb. output stap 2: genereren longlist
Ontwikkelde namen groeperen, om vanuit deze groepen weer (gerichter) nieuwe namen te bedenken.
Midden in het creatieproces kijken we waar het heen gaat. Het doel is hier niet om af te schieten. Evalueer niet alleen de longlist met rijp en groene namen, maar kijk of goed naar de clusternamen. Zijn dit interessante haakjes om gerichter verder te zoeken? Of is de gedachte achter een nog-net-niet-lekkere naam wel interessant om door te ontwikkelen? Zijn er nieuwe inzichten om de briefing aan te scherpen?
Vb. output stap 3: kitchen review
In deze fase wordt er gericht doorontwikkeld richting een longlist.
Selectie van de top 10. Deze namen controleren op beschikbaarheid als merknaam in het specifieke domein in het Benelux merkenregister en op beschikbaarheid domeinnaam.
Vb. output stap 5: presenteren longlist
Afhankelijk van de wensen van de klant, wordt de naam getoets op de voor de klant specifieke criterea. Denk hierbij aan internationale toepasbaarheid,vrije domeinnam, etc.
Selectie van de beste drie. Print ze uit en hang ze voor een week bij de koffie-automaat. Zo ontstaat langzaam een voorkeur.
En de winnaar is… Maar hold your horses, eerst nog even laatste check bij het BOIP om vast te stellen of de naam ook te deponeren is. Een (IP) jurist kan hier eventueel bij helpen.
De door iedereen gekozen naam ligt er. Tijd om de vormgever aan het werk te zetten en de naam ook een gezicht te geven met een inhoudgedreven logo design
Vb. output stap 8: and the winner is…
Na voorkeur, onderzoek, beschikbaarheidsanalyse merkenregister-bureau en het afkopen van de url die niet vrij beschikbaar was, is deze merknaam als winaar uit de bus gekomen. Qbit, daar waar 1 en 0 (verwerkt in design) tegelijk waar zijn en er sprake is van quantum-superpositie.