Naamontwikkeling

Proces naamontwikkeling

Een (nog niet geclaimde) merknaam is niet zomaar bedacht. Maar met een gestructureerde aanpak en hulp van een ervaren partner ook weer geen raketwetenschap. Ons stappenplan en handig tooltjes helpen bij het ontwikkelen van de juiste naam. 

Stappenplan

Stap 1 Schrijven briefing

Hoe gerichter de input, hoe beter de naamvoorstellen. Een goede briefing is daarom het halve werk. Moet de naam boven een of verschillende proposities werken? Eerder een gevoel communiceren of juist heel beschrijvend zijn? Onze handige briefingstools helpen je vooraf hier heldere keuzes in te maken.

Stap 2 Genereren longlist

Lees eerst de briefing. Maar denk vervolgens weer heel breed. Alles mag hier nog. Kijk of je groepjes met namen logisch kunt clusteren. Dat brengt je ook weer gericht op nog betere ideeën.

Stap 3 Kitchen review

Midden in het creatieproces kijken we waar het heen gaat. Het doel is hier niet om af te schieten. Evalueer niet alleen de longlist met rijp en groene namen, maar kijk of goed naar de clusternamen. Zijn dit interessante haakjes om gerichter verder te zoeken? Of is de gedachte achter een nog-net-niet-lekkere naam wel interessant om door te ontwikkelen? Zijn er nieuwe inzichten om de briefing aan te scherpen?

Stap 4 Gericht doorontwikkelen

In deze fase wordt er gericht doorontwikkeld richting een longlist.

Stap 5 Presentatie longlist

Selectie van de top 10. Deze namen controleren op beschikbaarheid als merknaam in het specifieke domein in het Benelux merkenregister en op beschikbaarheid domeinnaam.

Stap 6 Ontwikkelen shortlist

Selectie van de beste drie. Print ze uit en hang ze voor een week bij de koffie-automaat. Zo ontstaat langzaam een voorkeur.

Stap 7 Voorkeur & deponeren

En de winnaar is… Maar hold your horses, eerst nog even laatste check bij het BOIP om vast te stellen of de naam ook te deponeren is. Een jurist kan hier eventueel bij helpen.

Stap 8 Klaar!

De door iedereen gekozen naam ligt er. Tijd om de vormgever aan het werk te zetten en de naam ook een gezicht te geven.|

Voorbeeld van een afwegingenmatrix

Afhankelijk van de wensen van de klant, wordt de naam getoets op de voor de klant specifieke criterea. Denk hierbij aan internationale toepasbaarheid,vrije domeinnam, etc.