TREND PROOF
CEO’s op World Economic Forum zien duidelijke trendbeweging van ’shareholder capitalism’ richting ’stakeholder capitalism’.
Bron en meer hierover: Telegraaf
Purpose. Mooi marketingverhaal of authentiek nemen van verantwoordelijkheid?
De tijd dat bedrijven alleen hun aandeelhouders behagen is voorbij. Op het In Davos beloofden multinationals plechtig meer rekening te houden met maatschappelijke kwesties. Nederland lijkt voorop te lopen. Maar ceo’s durven het niet van de daken te schreeuwen. In elk geval lijkt de trend van radicaal kapitalisme zoals we dat in ons boek beschrijven verder te polariseren tussen ’shareholder capitalism’ en ’stakeholder capitalism’.
“Every self-respecting multinational has a purpose. That can e.g. be about making people self-reliant in a rapidly changing world (ING), or offering people certainty (Aegon).” – Ralph Hamers, CEO ING
Is het een gevalletje green/ purpose washing, of nemen multinationals nu echt verantwoording op grote maatschappelijke thema’s?
Heeft u met uw merk al nagedacht over uw maatschappelijke rol en de manier waarop u hier invulling aangeeft?